VI/2.
Hallgatták kicsiny ideig a csendet, aztán a derék atya némileg lecsillapodva mesélni kezdett.
– Képzeld el, lányom, a múltkor besomfordált a gyóntatókasztnyiba egy derék hölgy. Tiszta polgári élet, vasaltinges férj, egy fiúcska, egy leányka, előkertes családi fészek, szombaton délután kakaós babazsúr, öt órakor pedig tea a szalonban, a hasonlóan szürke sorstársaiknak. Olyan volt a lelke a lelkiismeret-furdalástól, mint az ementáli sajt, ezt hozta nekem, hogy tömnénk be közös erővel a lyukakat. Azt hüppögte ott nekem, hogy mondjam meg neki, miért enged valakit a szívéhez nagyon közel, ha tudván tudja, hogy nincs az érzésnek jövője? Elindult régen egy úton, de tudja, hogy nem fog letérni róla, mert felelősséggel tartozik, a családi boldogságot, békét nem teszi tönkre. Akkor miért, mégis miért történik ez vele? Nos, édes lányom, pont ezt a kérdést tettem fel rögvest én is magamnak, hogy miért történik ez énvelem, mindig csak velem, hogy az igaz Isten összes kóborló birkája az én ép eszemet akarja elveszejteni az ő lelki vallomásaik által?
– Miért érezte ezt, Atyám? – kérdezte előrehajolva a Mici.
– Hát azért, lányom, mert ebben az egy kérdésben annyi ellentmondás volt, hogy tisztán látszott, sok mindenről van fogalma ennek a hölgynek, de saját magáról semmi, de semmi elképzelése nincs. Ugye azt kérdezte, hogy miért enged magához érzelmileg valaki valakit? Hát azért, mert szereti. Valamiért, még nem tudni miért, de alakul a dolog. S most ebben hol a baj? Az Úr is azt mondta, hogy szeresd felebarátodat, mint tenmagadat. De hozzáteszi, miért, mikor az érzésnek nincs jövője! Na, mondd meg nekem, Mici, hogy ezt honnan tudja? Már ki is ismerte? Akkor fordítson hátat neki, aztán ne szeresse. Engem meg hagyjon békén.
A Mici akkor erősen elgondolkodott, ráncolta a homlokát, többször nagy levegőt vett, látszott, ahogyan gyűjti a bátorságot, aztán csak elszánta magát, és megkérdezte:
– De Atyám, ha ez a másik egy férfi?
– Férfi? És akkor mi van? Az nem felebarátja? Annak nem szeretheti a szívét, lelkét, szellemét – hörrkent fel Emereus Stencl esperes-plébános.
– Hát szeretni éppen szeretheti – habozott a Mici –, de ha mint férfihez vonzódik tulajdonképpen, akkor meg hogyan szeretheti?
– Akkor meg mondja azt – csapott az asztalra nagyot minden birkáknak őrizője indulatosan. – Persze, akkor már más a leányzó fekvése, és ott már tényleg jogos, hogy a családi békét és boldogságot nem tesszük tönkre, de akkor miért hazudik nekem, és miért hazudik önmagának? Ha viszket neki, vakartassa meg, majd feloldozom, ha meg nem viszket, akkor ne akarja nekem bemagyarázni, hogy ettől tönkremegy a babazsúros, szombatdélutános életecskéjük!
A Mici ijedten süllyedt bele a mély fotelbe, a szentéletű atya olyan céklapiros volt az indulattól, látszott, komoly életveszélyben van. Aztán minden átmenet nélkül lehiggadt.
– Tudod, lányom – mondta halkan a Micinek –, a baj az, hogy az emberek fogalomzavarban vannak.
– A végén mit mondott neki, Atyám, már amennyit én is tudhatok? – kérdezte kíváncsian a Mici.
– Mit mondhattam volna neki? – sóhajtott nagyot a derék pásztorpótló atya. – Hogyan mondhattam volna el neki, hogy a törvényeink, a vallásaink, az etikánk, a konvencióink mind monogám felépítmények, amelyek nem vették figyelembe, hogy ebben a nagy átfogó monogám rendszerben egyedül az ember nem monogám. Sem testileg, sem lelkileg. Ezért keveredett meg ez a szerencsétlen is, mert nem bírta feldolgozni, hogy igenis érezhet testi és lelki vágyat más iránt is, mint akivel különben él. És miért ne érezhetne? Ha ezt elfogadja, nem jön ide nekem picsogni, nincs lelkiismeret furdalása, és nincs is miért, hiszen nem csinált semmi rosszat. Mindig mondom az én báránykáimnak, hogy hosszú, nagyon hosszú az út a tányértól a szájig.
– És ha nem bír a vágyától szabadulni, és csak összeadja magát vele? – kérdezte a Mici.
– Na látod, lányom, most és itt jön be a szabad akarat. Az egyén külön bejáratú szabad akarata. Ez a hölgy nem a szabad akaratából marad erényes, hanem azért, mert félelemből inkább hallgatott a tiltó korlátokra, mint önmagára. Na mármost, ha ő átlátja azt, hogy igen, én kívánom azt a másik férfit, kívánom a testét, a lelkét, a szívét, a szellemét, mert én nem vagyok monogám érzelmileg, no, ha idáig eljutott, akkor jöhet számára csak az igazi szabad akaratából való döntés, hogy mindezen ismeretek birtokában mit dönt. És akármit dönt, én félig már fel is oldozom, mert lehet, hogy hazudik a világnak, a férjének, az egész kis álomvilágának, de nem hazudik saját magának. S itt van az a pont, amikor én azt mondom: Ego te absolvo.2
– Emerus atya, mondja, de igaz hitére, szereti maga az embereket?
– Nem! Nem szeretem őket – hangzott a kategorikus válasz. – Álszentek, hazudozók, és nem Istennek hazudnak, hanem maguknak.
– Még ez sem lenne baj – hevült meg Emerus Stencl esperes-plébános, minden nyájak őrizőjének hangja –, de Ábel áldozati szerepében tetszelegnek Isten és ember előtt, és közben nem is veszik észre, hogy belül már régen Káinok. Illetve, ez is egy irgalmatlan hülyeség, mert állítom, ha az a szarházi Ábel nem cseszteti a Káint, hát az ugyan nem törődött volna vele cseppet sem. Volt annak dolga a mezőn elég, ez az Ábel gyerek meg csak fuvolázott a patakparton nyájőrzés ürügyén. Hát tudod, lányom, én is szájon kaptam volna azt a hülyegyereket.
Hosszú kortyokban itta a pálinkát, ebből is látszott, mennyire szívére vette a múltbeli eseményeket.
– És ha rájönnek, hogy hibáztak, és megbánják a vétkeiket? – próbálkozott a Mici.
– Megbánja, megbánja – legyintett az atya –, bánja a rossebet! Ez olyan, tudod, lányom, mint a feredőző ember. Koszos vagyok, lemosom magam. De aki gyakrabban fürdik, mintsem kellene, hasonlatos a gyakran gyónóhoz. Ez aztán akár fóbikus is lehet. Ismertem egy asszonyt. Szép derékig érő haja volt. Vigyázott rá, nagyon ápolta. Naponta mosta. S mivel naponta mosta, elzsírosodott neki. Akkor naponta többször mosta. És akkor kihullott a szép haja csendesen. Ha békén hagyja, ma már a bokájáig érne az a hajniagara. Mi a fenét mos le magáról, és miért tart engem fel a gyóntatószékben? Tudod, lányom, az igazi nagy koszt nem itt mossák le. Nem nálam, és nem a fürdőkádban!
– Talán nem hisznek igazán Istenben – vélte a Mici.
– Ez nem igaz! – emelte meg a hangját az atya. – Csak abban hisznek, és azért hisznek benne, mert nem látják, nem kapnak választ tőle, távol van tőlük, és ilyenkor, ugye, cincognak az egerek. Ez a sok birka, ez mind hisz Istenben. Itt az egész környéken, csak egy ember nem hisz Istenben.
– Szabad tudnom, ki az? – nyílt tágra a Mici szeme.
– Miért? Nem tudod?
– Nem!
– Hát én, édes kislányom, én vagyok itt az egyetlen istentagadó, az egyetlen ateista pap, a lassan megtébolyodás határán kóborló pásztor.
– Akkor miért csinálja, Atyám?
– Nézd, lányom! Az ateista az ugyanolyan birka, mint a többi. Az egyik azt bégeti, hogy van, a másik azt, hogy nincs. Azért vagyok én az összes birka őriző pásztora, mert én nem tudom. És talán azért, mert én vagyok a fék. Ez a sok birka saját félelmei alapján irányítható. Hát én meg fenyegetem őket rendesen. Különben már régen elszabadult volna a pokol, mint ahogyan az úri kaszinóban is, de majd rendet teszünk ott is.
– Sok bérükkel tartoznak ott nekik – ingatta a fejét a Mici, és mondta is összegszerűen, hogy körülbelül mennyivel. De ez csak olaj volt a pálinkára, mert Emerus Stencl esperes-plébános, minden nyájaknak őrizője felállt, és nagyon sötét hangon azt mondta:
– Nem! Nem annyit fognak fizetni, mint amennyit fogyasztottak. Nem, az anyjuk úristenit! Annyit fognak fizetni, amennyibe ennek a kislánynak az összes kórházi költsége, gyógyítása kerül. Annyit fognak fizetni, én mondom ezt, Emerus Stencl esperes-plébános, minden nyájaknak őrizője, esküszöm az élő Istenre.
– Akiben nem hisz! – szúrta közbe a Mici, és nevetett.
– Édes lányom, te ringlózabálásra használd a szép pofácskádat, és ne szóljál bele emelkedett lelkületű pásztorok munkájába – hörrkent fel a pap, és nevetett ő is.
Nevettek, olyan hangosan és soká nevettek, hogy nevetésük biztosan felért az égbe az Isten elé, mert ritkán jut el hozzá olyan emberek nevetése, akik nem hisznek benne, nem hisznek az emberekben, és mégis, az Isten nevében segítenek az embereken.
2Feloldozlak téged (latin)
|